درد بعد از لیپوساکشن

بعد از جراحی لیپوساکشن مقداد خفیف تا متوسطی درد دارید که با داروهای مسکن که تجویز میشود کنترل میشود. همچنین در بیشتر کلینیک ها از پمپ درد جهت کنترل درد بیماران استفاده میشود. میتوانید بعد از عمل لیپوساکشن پمپ درد را درخواست کنید تا برای شما تجویز شود. پمپ درد شامل داروهای ضد درد مخدری مانند مورفین و ضد التهاب است که تا حد زیادی در کنترل درد بعد از عمل شما موثر است.

بی حسی بعد از لیپوساکشن

چون هنگام ساکشن کردن کانول های تزریق چربی از بین چربی ها وارد میشوند و اعصاب کوچکی که در آن ناحیه هستند آسیب میبیند، بیمار ممکن است بعد از عمل مقدار کمی بی‌حسی را تجربه کند که ظرف مدت کوتاهی به حالت اول بازمیگردد.

برخی از بیماران ممکن است بی‌حسی طولانی مدت را تجربه کنند که ممکن است ماه ها طول بکشد. همانطور که اعصاب شروع به بهبودی و بازسازی میکند بی‌حسی ناحیه از بین میرود.

کبودی و ورم بعد از لیپوساکشن

کبودی و تورم بعد از عمل طبیعی میباشد این علامت ۳۶ تا ۴۸ ساعت پس از عمل به اوج خود خواهد رسید و به تدریج پس از ۱۰ تا ۱۴ روز فروکش خواهد کرد.

برای به حداقل رساندن تورم باید برای چند هفته به صورت طاق‌باز به طوری که کمی سربالاتر از بدن باشد بخوابید.

ناهمواری بعد از لیپوساکشن

با انجام لیپوساکشن به مقدار قابل توجهی چربی خارج میشود. مقدار کمی از سلول های چربی باقی میماند که شاید حس ناهمواری به شما دهد. علت این ناهمواری، سلول های چربی آسیب دیده حین عمل میباشد که بدن با تولید آنزیمی باعث نابودی این چربی ها میشود به طوری که با توجه به بدن بیمار از چند هفته تا حداکثر 6 ماه این سلول ها حذف شده و سطح پوست کاملا یکدست میشود.

احساس سفتی بعد از لیپوساکشن

برخی بیماران احساس سفتی در پوست خود میکنند که جای نگرانی ندارد زیرا در طول یک دوره چند هفته ای تا حداکثر 6 ماهه به حالت عادی بازخواهد گشت.

شرایط بیماران خاص بعد از لیپوساکشن

نکته قابل توجه این است که بیماری یا مواردی که باعث سرکوب سیستم ایمنی بدن میشوند مانند (HIV مثبت، شیمی درمانی، ایدز و غیره) و بیماران مبتلا به برخی اختلالات خود ایمنی ممکن است نامزدهای خوبی برای این جراحی نباشند چرا که بهبود زخم در این بیماران ضعیف میباشد همچنین در این بیماران ریسک عفونت منجر به زخم دائمی و از بین رفتن نتایج زیبایی شناختی بسیار محتمل است. الزامی است که با پزشک خود درباره تاریخچه بیماری خود صحبت کنید.

پس از بروز این علائم سریعا به پزشک مراجعه کنید:

• مشکلات بلع یا تنفس
  • افزایش قابل توجه درد و تورم پس از 48 ساعت بعد از عمل

مراقبت های بعد از عمل لیپوساکشن

• حضور 1 همراه در شب اول عمل الزامی میباشد
  • لباس راحت دکمه دار بپوشید که عوض کرد آن به آسانی قابل انجام باشد
  • نسخه دارویی را تهیه کنید
  • 2 روز پس از خارج کردن درن میتوانید حمام کنید (تقریبا 12 روز پس از جراحی)
  • محل برشهای عمل هرچند کوچک است باید با گاز وازلین چرب نگه داشته شود تا زودتر ترمیم شود
  • درصورت وجود بخیه های غیر قابل جذب تا 7 روز پس از عمل برای کشیدن بخیه ها به مطب مراجعه کنید
  • داروهای ضد درد و انتی بیوتیک خود را شروع کنید
  • تا 3 هفته پس از عمل استعمال هرگونه مواد مخدر ازجمله سیگار و قلیان ممنوع میباشد. مواد مخدر باعث اثر بد روی گردش خون بیمار شده و بهبود زخم را به تعویق می اندازد
  • پوشیدن گن، 4 تا 8 هفته پس از جراحی الزامی میباشد
  • تا 8 هفته پس از عمل از ورزش و کارهای سنگین خودداری کنید
  • تا 2 هفته پس از عمل به‌صورت طاق‌باز بخوابید به طوری که سر بالاتر از بدن باشد
  • داشتن کسی که حداقل در اولین شب پس از عمل جراحی با شما بماند به شدت توصیه می شود
  • آسپیرین و یا هر گونه داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی را به مدت 2 هفته قبل و 2 هفته پس از عمل جراحی خود مصرف نکنید.
  • اگر سیگاری هستید، نباید حداقل 2 هفته قبل از عمل و 3 هفته بعد از عمل سیگار بکشید. سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر گردش خون شما را مهار می کند و می تواند نتیجه جراحی شما را به طور قابل توجهی به خطر بیندازد
  • بخیه های مورد استفاده برای بستن برش های کوچک، ممکن است یا قابل جذب باشند یا غیرقابل جذب. بخیه های غیر قابل جذب باید تقریباً ۱ هفته پس از عمل جراحی برداشته شوند

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.